Week van de Afrikaanse roman
  • Week van de Afrikaanse roman
  • Programma
  • Deelnemers
    • Frazer en Deniel Barry
    • Karin Brynard
    • Valda Jansen
    • Pieter Odendaal
    • Riana Scheepers
    • Eben Venter
  • Printing on demand
  • Informatie voor bibliotheken
  • Media over Week van de Afrikaanse roman
  • Contact
    • Over ons >
      • Sponsors
  • Archief
    • Week van de Afrikaanse roman 2017 >
      • Programma 2017
      • Deelnemers >
        • Amy Jephta
        • Andries Bezuidenhout
        • Ingrid Winterbach >
          • Ingrid Winterbach, dubbeltalent
        • Rudie van Rensburg >
          • Interview Rudie van Rensburg
        • Suzie Matlhola
        • Willem Anker
      • Video's
      • Media over Week van de Afrikaanse roman
      • Persinformatie
    • Week van de Afrikaanse roman 2016 >
      • Informatie voor lezers
      • Informatie voor bibliotheken
      • Informatie voor boekwinkels
      • Deelnemers 2016 >
        • Lien Botha
        • Simon Bruinders
        • Karin Hougaard
        • Ena Jansen
        • Marlene van Niekerk
        • Francois Smith
        • Marita van der Vyver
      • Foto's 2016
      • Media over Week van de Afrikaanse roman
    • Week van de Afrikaanse roman 2014 >
      • Foto's 2014
      • Schrijvers 2014 >
        • Etienne van Heerden
        • Irma Joubert
        • Sonja Loots
        • Marita van der Vyver
        • Kirby van der Merwe
        • Chanette Paul
        • Bart de Graaff
        • Riet de Jong-Goossens
      • Media >
        • Media over Week van de Afrikaanse roman
        • Media over Afrikaanse literatuur
        • Nieuwsbrieven 2016

Kirby van der Merwe

Foto
Kirby van der Merwe werd in 1957 in Paarl geboren. Hij volgde een lerarenopleiding aan het Hewat-onderwyskollege dat inmiddels, zoals veel 'bruine' instellingen uit het apartheidstijdperk, inmiddels niet meer bestaat. Hij gaf les in verschillende vakken zoals Afrikaans, biologie en tekenen, tot hij koos voor een bestaan als journalist, essayist, columnist, fotograaf en beeldend kunstenaar. Hij werkte onder meer als boekenredacteur voor het maandblad Insig en als verslaggever voor het dagblad Beeld. 

In 1996 was hij betrokken bij de oprichting van de Afrikaanse Skrywersvereniging, een organisatie die opkwam voor de belangen van bruine Afrikaanstalige schrijvers, omdat deze schrijvers, volgens de initiatiefnemers, geen eerlijke kans maakten bij de gevestigde uitgeverijen. De Afrikaanse Skrywersvereniging plaatste vraagtekens bij de heersende canon en stimuleerde bruine schrijvers om stem te geven aan de ervaringen van hún mensen. 

In 1999 brak Van der Merwe zelf als schrijver door met zijn uiterst vernuftige debuutroman Klapperhaar slaap nie stil nie. Het verhaal gaat over Kinta Januarie, een bruine vrouw die door toegewijde studie aan haar armoedige milieu weet te ontstijgen en die als jurist in een blanke wijk komt te wonen, tot het verleden haar inhaalt. Elk hoofdstuk van Klapperhaar is geschreven volgens de conventies van een ander genre (zoals een speurverhaal of een doktersroman), waarmee Van der Merwe liet zien dat ook bruine schrijvers – een relatief nieuw fenomeen, in de jaren ’90 – al die genres in huis hadden. 

Ná Klapperhaar verdween Van der Merwe geleidelijk van het literaire toneel en werd hij weer opgeslokt door de journalistiek. Maar onlangs besloot hij om zich voltijds te wijden aan schrijven, vertalen en beeldende kunst. Hij werkt aan een nonfictieboek over de bruine gemeenschap in de Westkaap en aan een nieuwe roman, Donkerwater, waarin de Grensoorlog uit de jaren ’70 en ’80 (in Zuid-Afrika het ‘Vietnam’ van blanke dienstplichtige soldaten) voor het eerst wordt beschreven vanuit een bruin perspectief.
Meer informatie:
Schrijversprofiel Kirby van der Merwe op Litnet

Postadres: Robert Kochlaan 622, 2035 BV Haarlem, Nederland / E-mail: info@weekvandeafrikaanseroman.nl
Privacy
Inschrijven nieuwsbrief