Week van de Afrikaanse roman
  • Week van de Afrikaanse roman
  • Programma
  • Deelnemers
    • Frazer en Deniel Barry
    • Karin Brynard
    • Valda Jansen
    • Pieter Odendaal
    • Riana Scheepers
    • Eben Venter
  • Printing on demand
  • Informatie voor bibliotheken
  • Media over Week van de Afrikaanse roman
  • Contact
    • Over ons >
      • Sponsors
  • Archief
    • Week van de Afrikaanse roman 2017 >
      • Programma 2017
      • Deelnemers >
        • Amy Jephta
        • Andries Bezuidenhout
        • Ingrid Winterbach >
          • Ingrid Winterbach, dubbeltalent
        • Rudie van Rensburg >
          • Interview Rudie van Rensburg
        • Suzie Matlhola
        • Willem Anker
      • Video's
      • Media over Week van de Afrikaanse roman
      • Persinformatie
    • Week van de Afrikaanse roman 2016 >
      • Informatie voor lezers
      • Informatie voor bibliotheken
      • Informatie voor boekwinkels
      • Deelnemers 2016 >
        • Lien Botha
        • Simon Bruinders
        • Karin Hougaard
        • Ena Jansen
        • Marlene van Niekerk
        • Francois Smith
        • Marita van der Vyver
      • Foto's 2016
      • Media over Week van de Afrikaanse roman
    • Week van de Afrikaanse roman 2014 >
      • Foto's 2014
      • Schrijvers 2014 >
        • Etienne van Heerden
        • Irma Joubert
        • Sonja Loots
        • Marita van der Vyver
        • Kirby van der Merwe
        • Chanette Paul
        • Bart de Graaff
        • Riet de Jong-Goossens
      • Media >
        • Media over Week van de Afrikaanse roman
        • Media over Afrikaanse literatuur
        • Nieuwsbrieven 2016

lien botha

Foto
Lien Botha (1961) is van huis uit fotograaf en beeldend kunstenaar. In haar veelgeprezen debuutroman Wonderboom neemt ze de lezer mee naar een dystopisch Zuid-Afrika. Hoofdpersoon Magriet reist door een dreigend en apocalyptisch landschap terug naar de wereld van haar kinderdagen. Een poëtisch boek over herinneren en vergeten, over woorden, beelden en muziek, waarin persoonlijke waarheden worden onderzocht en tegelijkertijd stevig commentaar geleverd wordt op ontwikkelingen in de hedendaagse Zuid-Afrikaanse samenleving. In Wonderboom is poëzie nauw verbonden met fotografie. Elk hoofdstuk wordt ingeleid door een foto van een steeds verder ontrafelende collage. 
 
Lien Botha studeerde aanvankelijk talen aan de Universiteit van Pretoria en werkte geruime tijd als persfotograaf voor Beeld. In 1984 verhuisde ze naar Kaapstad waar ze zich aan de Michaelis School of Fine Art inschreef voor een opleiding tot beeldend kunstenaar en zich verder specialiseerde in kunstfotografie.  
 
Botha nam deel aan meer dan tachtig tentoonstellingen in Zuid-Afrika, veertig internationale tentoonstellingen en negen solotentoonstellingen. Haar werk is opgenomen in zowel nationale als internationale collecties.  ​

Botha levert regelmatig bijdragen over kunst en literatuur aan verschillende kranten en tijdschriften, onder andere Die Burger en LitNet. Haar debuutroman Wonderboom is het resultaat van een Masterstudie Creatief schrijven aan de Universiteit van Kaapstad onder leiding van Etienne van Heerden.



 ​Lien Botha’s literaire debuut Wonderboom speelt zich af in een post-apocalyptisch Zuid-Afrika. De politieke onrust waarin Zuid-Afrika steeds dieper wegzinkt, is ontaard in een primitieve survival of the fittest. Er bestaat geen centrale regering meer en het land wordt geregeerd door verschillende dictatoriale partizanen. Te midden van dit verbrokkelde en steeds verder afbrokkelende landschap probeert violiste Magriet Vos een bestaan te voeren. Haar kwijnende geheugen maakt echter dat ze besluit om terug te keren naar haar wortels, naar Wonderboom. 

Picture
Wonderboom is geschreven in een poëtische beeldende taal en schetst een dystopisch toekomstbeeld van Zuid-Afrika. Botha interpreteert deze toekomst aan de hand van zowel actuele als historische gebeurtenissen, zoals de elektriciteitscrisis, aids, de Marikana-opstand, het VOC-verleden, de Anglo-Boerenoorlog en apartheid. Het surrealistische beeld dat ze schept lijkt hierdoor angstaanjagend geloofwaardig. Behalve verwijzingen naar de werkelijke wereld, staat Wonderboom ook vol intertekstuele verwijzingen naar andere belangrijke Afrikaanse literaire werken zoals Vos door Anna M. Louw (wiens Kroniek van Perdepoort in 2014 in Nederlandse vertaling verscheen). Deze intertekstualiteit wordt verder doorgezet in de steeds leger wordende fotocollages aan het begin van elk hoofdstuk die parallel lopen aan het geheugenverlies van Magriet.

Meer informatie: 
Wilt u nader kennismaken met Lien Botha’s beeldende werk? Kijk dan op haar website: www.lienbotha.co.za.

Postadres: Robert Kochlaan 622, 2035 BV Haarlem, Nederland / E-mail: info@weekvandeafrikaanseroman.nl
Privacy
Inschrijven nieuwsbrief